Friday, July 9, 2010

Gör din digitala undervisning Aspergervänlig

Här finns konkreta, kortfattade tips till alla som vill fundera på hur ens undervisning ska underlätta för den med Aspergers syndrom. Intressant att försöka ha detta i åtanke när man testar nya lärverktyg.
Jag vill bara en gång till återkomma till igoogle och dess möjligheter när det gäller planering och igångsättning för den (mig) som har koncentrationssvårigheter och svårt med tidsuppfattning. Ska åka till London ikväll, blev fast i surfande i förmiddags efter frukost, tiden gick. Krypande känsla av att jag borde börja packa, fixa grejer, osv. Tog fram en ny attgöralista via igoogle, skrev upp vad som skulle göras och hur lång tid varje sak fick ta, använde sedan countdownclock. På detta sätt kom jag igång och har nu packat klart. Med samma metod har min sambo (också koncentrationssvårigheter) städat hela huset en gång och det är inte ofta. Detta har jag funderat över tidigare, om man inte skulle ha stor nytta av i skolan.
Vad är skillnaden mot att göra samma sak med penna, papper och stoppur? Jo, det kräver inte samma motorik och man behöver inte hålla reda på pennan och pappret