Sunday, July 4, 2010

Mer struktur med teknik, specialpedagogik?

Skitsamma om Google håller på att hypnotisera hela världen, de är ju BRA på det de gör. Nu håller jag på att laborera med om man kan använda iGoogle för att skapa struktur på en lektion där eleven ska jobba på egen hand. Minimerar andra gadgets och använder "Att Göra-lista" och Stopwatch. Tänker mig att jag tillsammans med eleven och dessa verktyg planerar lektionen på några minuter och sedan arbetar eleven efter planeringen resten av lektionen. Detta tänker jag mig ska fungera om man har svårt med tidsupfattning, svårt att komma igång, att hålla tråden, svårt med egen planering. Kan vara typiskt vid neuropsykiatriska funktionshinder men är också svårt för undertecknad och nog ett ganska vanligt problem. I filmen nedan visar jag hur jag tänker. Kan detta fungera? Kommentera gärna.