Saturday, November 20, 2010

Hur en bildtext till en bild med cc-licens bör se ut

Nu har jag tagit mig samman, trots att jag tycker att hela grejen med upphovsrätt är ett tråkigt kapitel. Jag tagit reda på hur en bildtext till en bild med cc-licens bör se ut.

Vad jag förstår av till exempel Kolla Källans material så gör du så här för att använda bilder lagligt

1. Sök fram en bild som får användas, till exempel genom att välja avancerad sökning och bilder som får användas när du googlar på bilder.

2. Kolla rättigheterna för bilden. Exempel

3. Använd bilden och lägg till en bildtext under bilden som har formen:

Bildens namn (med länk till bilden) av Bildens ägare (med ev länk) cc (licensens förkortning), du hittar en samling med förkortningar här . Förtkortningen bör även länkas till själva licensen.

Här visar jag med ett exempel: