Thursday, November 25, 2010

Ser fram emot morgondagens lektion

Jag och min kollega deltog idag i webseminariet Lärarens framtida roll, liksom det förra i samma form om Öppna lärresurser, var givande och inspirerande, speciellt chatten (även om det regnade en del klyschor).

Och nu ser jag fram emot morgondagens lektion i livskunskap (nej mitt lärarleg kommer väl inte att gälla för det ämnet antar jag även om jag har levt i
35 år), där temat är kalender. Eller bredare: Hur gör du för att få ordning på din tid?


Efter introduktionen på förra veckans lektion då lärarna i arbetslaget presenterade sina kalendrar och olika sätt att hantera tiden, ska nu eleverna på två minuter vardera, sälja sitt system som de redan har, eller ett system som de tror skulle kunna fungera för just dem.

Tycker att det ska bli genuint spännande att höra vad de kommer fram till!

Jag visade förstås Googlekalendern, helt fantastiskt att kunna dra och släppa tider när man ständigt planerar om sin tillvaro;-)

Och jag tänker, apropå diskussionen om Lärarens framtida roll:

Vad skönt det vore på ett sätt att enbart jobba mot läroplanens mål och helt enkelt skippa kursmålen. Sunda förnuftet säger, tycker jag att framtidens medborgare behöver en välfungerande kalender och ett utarbetat sätt att hantera tidsstress. Och de behöver också kunna hantera sociala medier, något som vi också kommer att arbeta med i livskunskapen efter jul. Och de behöver kunskap om utbildnings-och arbetsmarknaden, vilket vi ägnat stora delar av höstens livskunskap åt. Och kunna räkna på vardagsekonomi och lån. Och tillsammans med andra driva projekt och organisera aktiviteter. Och förmåga att stå för sin åsikt. Men livskunskap är inte ens ett kärnämne eller ens ett vanligt förekommande ämne på gymnasiet!

Jag gillar verkligen att vi i arbetslaget tillsammans undervisar 200p livskunskap i år. Förut var det så lätt att bli så låst av de andra kursplanernas mål i de andra ämnena att det hände att de övergripande målen i läroplanen glömdes bort.