Friday, January 21, 2011

Liten förändring men stor förbättring och tidsbesparing

I höstas skulle vi få nya lärardatorer och då blev det bärbara. En klar förbättring tycker jag.


Så här utnyttjar jag den bärbara datorn:


  • Prenumerar i min RSS-läsare på Svt Vetenskap som har intressanta och lättlästa naturvetenskapliga nyheter för de flesta. När det poppar upp en nyhet som är intressant och handlar om det som någon elev håller på med just för stunden i min kurs, tar jag med mig datorn till elevens arbetsplats och visar och diskuterar artikeln. Kursinnehållet får då en koppling till aktuella nyheter forskning och samhällsfrågor. Jag uppskattar att jag tjänar in ca 10 minuter på det här jämfört med förut då jag fick gå till den överbelastade skrivaren/kopiatorn först och ibland vänta på min tur.

  • Har den med vid laborationer. Om en grupp behöver slå upp fakta, tabeller, använda miniräknare, maila resultat och bilder till sig själva, så får de låna min dator. Med min dåliga planeringsförmåga så tjänar jag säkert in 10 minuter på det här, jämfört med förr när jag fick ta med mig extra miniräknare, pennor, papper.

  • Har den med vid genomgångar och använder då ett rum där den kan kopplas till en projektor, har blivit rätt snabb på det nu ;-) Tjänar väl en 3 min jämfört med att skriva på fysisk whiteboard

  • Har den med på klassråd och kopplar till projektor. Sekreteraren skriver och hela gruppen ser anteckningarna, ingen ytterligare justering behövs, slipper scanna handskrivet sparar minst 5 min

  • Har med den på möten och föreläsningar. Möjligheten till multi-tasking gör att jag kan välja att lyssna och anteckna när när det rör mig. När så inte är fallet kan jag få annat gjort (och somnar inte). Individanpassat! Dessutom kan jag slå upp fakta i sakfrågor som diskuteras och dela med mig av information till folk som inte befinner sig i salen. Tjänar kanske i genomsnitt 30 min på det här, jämfört om jag skulle lyssna till allt och därefter ta tag i andra saker, planering osv.

  • Har den med för jämnan eftersom det gör det så enkelt att svara på elevernas frågor. Även om jag inte kan svaret så kan vi tillsammans leta efter ett rimligt svar med hjälp av Google. Sparar 10 min på att inte behöva komma ihåg, söka själv och printa ut från stationär dator, dessutom mera kollaborativt.

  • Om det blir för pratigt och svårt att koncentrera sig i arbetsrummet så kan jag välja en annan plats för planering om jag behöver lugn och ro.  Gör säkert en lektionsplanering/efterarbete (normalt ca 15 min) 5 min snabbare. Vi har till och med en massagefåtölj där man kan sitta om den är ledig.

  • Ibland är den med vid fikaraster så att det går att köra frågesport från webben.

      Nu återstår det bara att jag överför pärmen jag har med checklistor för elevernas individuella planeringar till den bärbara datorn. I vilket webbaserat program gör man enklast snygga listor (gärna med flikar och register, liskom i en pärm) där man sedan kan pricka av moment av efter hand?