Friday, January 7, 2011

Primitivt och barnsligt?

Titta på den här bilden.

En bit av en skärmdump inifrån Khanacademy cc (BY-NC-SA)

Den kommer ifrån Khan Academy, en guldgruva för öppna lärresurser. Just det du ser på bilden är ett slags belöningssystem för lärande (självstudier i matematik).  Jag fick lust att börja direkt jag såg det och lust att fortsätta när jag fick mina första poäng. Och nu vill jag gärna ha Sun eller Black hole...

Visst är det här en gammal form av pedagogik (fast i en ny form)? Men det är inte att förkasta helt ändå tycker jag.

Jag funderar på, nu när det finns så mycket öppna lärresurser, framförallt på engelska, om det vore helt fel att gå över till engelska i de naturvetenskapliga ämnena. Det är lite svårt att blanda språken eftersom det är så mycket nya begrepp som ska läras in på kort tid.

Har du funderat på hur du gör med lärresurser på engelska i ditt ämne?

Brukar du använda någon form av belöningssystem i din undervisning förutom betyg? (Guldstjärnor etc)


(Har just upptäck hur lätt det var att hämta bloggbilder från Freefoto, trodde av någon anledning att det skulle vara svårt)