Friday, February 18, 2011

Digitala identiteten blir användbar (avgörande?)

1. För att få jobb
  • Har just haft en lektion i livskunskap där eleverna skulle söka sommarjobb. Vi satt runt en dator med projektor och valde ut jobb på platsbanken, sedan fick en frivillig skriva en kort ansökan till ett jobb. Vissa företag, till exempel Gröna Lund, visade det sig, använder sig av Ishine Recruitment AB =videorekrytering. Det innebär att den arbetssökande spelar in en presentation av sig själv på video. Så nästa lektion så ska de som vill söka de jobben spela in korta videosnuttar på sig själva. (Plötsligt känns det helt sjukt att inte lärarrekrytering idag går till på det här viset)

    Vågar man inte spela in sig själv på video och ladda upp, visa för andra (potentiella arbetsgivare), så blir man alltså avskuren från en del av arbetsmarknaden. Jag hoppas verkligen att de som skrivit nya kursplaner för Gy11 åt skolverket har förstått att det är jätteviktigt att våga visa vem man är och vad man kan. På Internet.

    Vem skulle inte vilja anställa den här vovven till exempel?





    2. För utbildning

    • I Facebookgruppen för cck11 ställdes  frågan vad som är viktigt för Blended Learning. Jag svarade att jag tror att det är viktigt för e-lärande överlag att studenterna tillåts delta med sin personliga digitala identitet i kurser. Det kan vara att man till exempel deltar med sin personliga blogg och sin facebook/twitter-identitet. På så vis blir kursen ännu en pusselbit som läggs till den digitala identiteten. Bloggen blir en portfolio och de nya kontakterna knyts enkelt till det redan existerande nätverket och alltihopa blir liksom som ett levande cv. Detta kan jämföras med att få en lånad identitet (ett användarnamn) under kurstiden i en så kallad LMS, learning management system.

      Om det skulle bli vanligare att använda sig av sin digitala identitet i framtidens utbildningar, så borde det också vara ett viktigt mål i gymnasiet att börja att bygga upp sin digitala identitet för lärande, så att denna sedan enkelt kan byggas vidare på med eftergymnasiala studier och med arbetslivserfarenhet.


      Digital identity a-go-go
      By Josie Fraser cc (by-nc-sa)