Friday, April 22, 2011

Lektionsmaterial till Vetenskapens Historia Del 5

Jag har just tittat på del 5 i BBC-serien Vetenskapens Historia. Det här avsnittet, som finns på svtplay till och med 28 april handlar om sökandet efter svaret på frågan:

Vad är liv?

Här får man bland annat  höra berättas om när man upptäckte att blodet cirkulerar i kroppen, när man upptäckte den första cellen och hur man fick klart för sig vad DNA var.
(Jag gillar verkligen deras sätt att berätta och funderar över om man skulle kunna göra ett helt kursupplägg i naturkunskap med den här seriens alla delar som bas.)

Här är några övningar och uppgifter jag brukar använda, som passar bra som lektionsmaterial i samband med just det här avsnittet. De flesta går att fördjupa sig i mer eller mindre och är på så sätt flexibla, de går att använda även om förkunskaperna hos eleverna är olika.

1. En förförståelseövning/diskussionsövning. Här har jag gjort den i Google Docs men om man är i ett klassrum så kan man lägga fram konkreta föremål på en brickor istället. Pröva gärna själv att sortera Uppgiften är att:
sortera sakerna i nederkanten i Liv och Inte Liv. Sedan ska man motivera varför man sorterat som man gjort. Passar bra som gruppövning. En variant är att sortera i Innehåller Celler och Innehåller Inte Celler.



2.Att jobba med en begreppskarta.
Uppgiften  är att försöka pussla ihop alla rutor genom att flytta och dra streck mellan de gröna och vita rutorna så att det blir ett riktigt sammanhang. Begreppskartor eller Concept Maps kan du läsa mera om här eller här.




















3. Blodomloppet kan vara svårt att enbart läsa sig till hur det fungerar. En bra övning är att göra en berättelse om en bloddroppen eller en röd blodkropp som färdas runt i blodomloppet.  Starta i benet till exempel och sluta på samma ställe. Berätta, vad är bloddroppen med om på vägen?

4. Titta på riktiga hjärtan. Reglerna för att använda hjärtan från slakteri är numera ganska krångliga men vissa matvaruaffärer brukar sälja hela lammhjärtan och då behöver man inte tänka på regler.

5. Titta på celldelning i lökrötter enligt till exempel följande instruktion.

6. Experimentera med jäst. Enklaste exemplet nedan. Diskutera vad som händer i termer av liv och förutsättningarna för liv.