Monday, April 11, 2011

Naturvetenskaplig arbetsmetod

Det här är ett av mina mest lästa inlägg. Det är dock lite föråldrat nu för filmen som jag skriver om är inte längre öppet tillgänglig. Här finns ett nyare inlägg på samma tema.

Naturvetenskaplig metod är centralt innehåll i både de nuvarande liksom de kommande gymnasiekurserna i naturkunskap. 

















Videon som jag bäddat in ovan finns på Brightstorm.com och där finns också en intressant diskussion i kommentarsfältet under videon.

Den senaste tråden börjar så här:


och lite längre ned i diskussionen kommer det här:):):)


Nu är min fråga: 

Varför finns hittar jag nästan inget svenskt material online som kan fungera som introduktion till det naturvetenskapliga arbetssättet, innan själva experimenterandet?

Här är mina hypoteser:

1. Jag har inte letat tillräckligt
2. Svenska experter och utbildare inom naturvetenskapligt arbetssätt delar sällan sin kunskap via digitala media
3. Introfilmer om naturvetenskap och naturvetenskapligt arbetssätt är inte poulärt och efterfrågat hos dem som använder sig av Internet som lärresurs.
4. De naturvetare som delar sin kunskap digitalt är inte intresserade av att göra simpla baskunskapsfilmer

Har du någon annan hypotes eller idé, eller kanske till och med ett svar?

Nu till sist ett tips till dig som har en hypotes och vill undersöka den genom att samla in data som sedan ska sammanställas i snygga diagram och grafer.

Använd Google Forms!! Snabbt, snyggt, roligt, användarvänligt.