Monday, June 27, 2011

Nu är bloggen med på folkhögskola

Jag befinner mig på Grimslövs folkhögskola och sommarkursen Gräs. Det är kanske inte världens mest spännande ämne enligt min mening men man får vara utomhus, det är god mat och jättetrevlig lärare och kursdeltagare. Jag är med god marginal yngst, inte helt otippat då botanik tyvärr sällan lockar den yngre generationen numer.

Endel av folkhögskolans charm är ju helt klart mötena med människor med helt olika bakgrund. Vi är bara ett tiotal i kursen. Här finns en pensionerad ingenjör, en pensionerad gymnasielärare, en läkare, en psykologiprofessor, en högstadielärare, en pensionerad banktjänsteman, flera pigga pensionärer och naturintresserade, botanikintresserade och så jag.

Bäst av allt är prestigelösheten, alla deltagare erkänner att de inte kan så mycket om ämnet eller att de glömt bort. Det är trevligt också att märka att jag själv blivit gammal nog andra strunta lite mer i vad andra tycker och våga ställa frågor när jag inte förstår. Jag stäcker alla möjliga (säkert naiva) frågor till läraren. Det är ju så man lär sig :-)

Vad vi gör på kursen är att vi lär oss att examinera gräs, alltså ta reda på vilket gräs som är vilket. Jag kan bara säga att jag har otrolig nytta av min vana att använda digitala hjälpmedel i lärande. Saker som har blivit självklart för mig är:

  • att använda mobilkameran till att fotografera anteckningar och allt möjligt istället för att skriva för hand
  • att söka information med mobilkameran
  • att filma korta genomgångar/föreläsningar med mobilkameran
  • att blogga för att repetera och reflektera över vad jag lärt mig.

Det är bara jag som verkar ha digital utrustning med mig. Flera andra har dock kommenterat att de borde ha tagit med sig bärbar dator när de ser hur jag ser uppförstorade fina bilder på skärmen med hjälp av USB-mikroskopet medan de själva sitter med sina luppar (som faktiskt är rätt dyra i inköp) och ibland ganska ansträngande att titta i. Kursledaren föreslår att vi ska göra oss ett herbarier att alla gräs vi samlar och studerar men nej, där går gränsen, bilder och bloggande får räcka för min del..

Här är lite minnesanteckningar över vad vi har lärt oss idag.


Ovan ser vi den för egentliga gräs, typiska uppsvällda ledknuten. Det är därifrån som grässtråets blad börjar växa. 

Här ser vi ett gräs i blomning i närbild. Den vita fjädern är en pistill och de mörkare ståndare. Gräs pollineras via vinden och behöver alltså inte producera vackra blommor och behagliga dofter för att locka till sig insekter.

Den lilla genomskinliga hinnan mellan bladet och strået kallas snärp. Vissa gräs har detta snärp, vilket är  en viktig karaktär för att bestämma vilket gräs det rör sig om.



Här har vi ett gräs som har sina småax i ett ax. Gräset heter timotej

Här har vi ett gräs som har sina småax i vippor. Gräset heter rörflen

Här ser vi ett vackert gräs (enligt mig) som tillhör släktet agrostis


Ur Krok Almquist, en bok som jag aldrig gillat men hoppas att den här kursen ska ändra på det.
Ett gräs av släktet agrostis i närbild. Här ser vi ett antal småax. Ytterst och längst ned på småaxet sitter skärmfjällen, 
Brunfen

Hundäxing

Rörsvingel



Endel gräs har borst

Hundäxing (se en till bild ovan) i närbild

Gräset kärrgröe i närbild

Gräset ängssvingel i närbild