Monday, July 4, 2011

Att använda (en virtuell) bestämningsnyckel

Wikimedia Commons

Om du hittar  till exempel en starr och vill bestämma vilken art det är så kan du använda bestämningsnyckel för carex  i den virtuella floran. Jag har hittat en starr. Du ser fem bilder av den längst ned i inlägget. Det man kan se här på bilderna är att det är ett hanax (det bruna torra i toppen) och flera honax (de gröna spikklubborna). Fruktgömmena (bild 3 och 4) är inte helt platta utan mera rundade och med en lång spets. Honaxens stödblad (de långa gröna bladen, bild 1 och 2) är långa och når långt över axen.


Man kan också använda Digiflora för att se om man kommer fram till samma sak. Där finns dock inga för just carex specifika karaktärer att välja på.


Jag kommer fram till knagglestarr men det stämmer inte riktigt för i virtuella floran så står det att det ska vara 2-3 honax men på mitt exemplar är det fyra. Jag gissar iallafall på knagglestarrgruppen där grönstarr, knagglestarr, ärtstarr med mera ingår.

Foto: Linn

Foto: Linn

Foto: Linn

Foto: Linn

Foto: Linn
Ofta behöver man mäta, bladens bredd, fruktgömmens längd osv när man ska bestämma. Självklar kan man använda en vanlig linjal men själv kör jag med Ruler Green, en app:
Ruler Green for Android on AppBrain

Tillägg: Ingmar tipsar via mail om carexnyckeln. Användbar om man vill nyckla starrar.