Sunday, July 10, 2011

Det är ändå ganska kul att kunna nyckla fram växter

Igår var jag och en kompis ute och vandrade på sörmlandsleden mellan Huddinge och Hökkärr med avslut i paradisets naturreservat.

Sormlandsleden Paradiset 2007
Av Holger.Ellgaard (Eget arbete) [CC-BY-SA-3.0 (www.creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
"Skadad" som jag är efter sommarkursen gräs, så la jag märke till en växt vilken jag med min begränsade kunskap direkt tolkade som tillhörande släktet tågväxter. Jag släpade med mig denna växt under flera timmars vandring. När jag kom hem och tittade i den virtuella floran så hittade jag inte växten bland tågen. Efter en tids observation, fotograferande och letande i virtuella floran, digiflora, biopix och wikipedia kom jag fram till att det istället är löksläktet och arten backlök.(Rätta mig gärna)

Här är några bilder:


Att jämföra med de här bilderna från Biopix

Jag tyckte att det var otroligt tråkigt att nyckla växter när jag läste biologi för tio år sedan och grönbiologi överhuvudtaget har inte varit min grej sedan biologistudierna även om jag tycker om att vara ute i naturen. Uppstoppade äckliga fåglar, stå med håv i något dyhål, suddiga bilder av små tråkiga vattendjur i mikroskop, svåra bestämningsnycklar utan bilder usch!


Nu tycker jag att det är mycket roligare. Anledningen tror jag delvis är att det nu finns färgbilder gratis tillgängliga och att det är så lätt att hoppa mellan olika slags informationskällor på Internet. fastnar man på ett ställe kan man gå till nästa och sedan tillbaka, kräver mindre tålamod Man kan också ta det i den ordning som man vill. Jag tycker att det är roligast att börja med att skumma igenom färgbilder istället för att börja med bestämningsnyckel direkt.
Och så kanske framförallt det att det blivit så enkelt att fotografera och dela sitt "fynd" och sin naturupplevelse med andra botanikintresserade.

Annat som vi såg längs vandringen var att en bäver varit igång och gnagt på och fält ett massa träd vid ett ställe. Otroligt vilka tänder de har

Dammtorpssjön 2009d
Av Holger.Ellgaard (Eget arbete) [CC-BY-SA-3.0 (www.creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Det jobbigaste på vandringen var att det på vissa ställen var så hemskt mycket små grodor längs stigen att det var svårt att inte trampa på dem. Samt att vi irrade runt ett bra tag i Vissättra, Flemingsberg för vi tappade bort leden där. Kan bara igen konstatera att batteriet i telefonen tar slut på nolltid vid använding av GPS och appar osv. Det är helt nödvändigt att släpa med sig extrabatteriet i ryggsäcken för att kunna ladda telefonen när man vill kombinera friluftsliv med lärande via nätet. Tilläggas kan att vi inte träffade på en enda människa längs hela leden.

S-mark
Av Thavox (Johan Andersson) (Eget arbete) [CC-BY-3.0 (www.creativecommons.org/licenses/by/3.0)], via Wikimedia Commons

Noterar för övrigt hur jätteenkelt det har blivit att återanvända bilderna från wikipedia commons. Bildtext och allt får man färdigt!


Trevligt också att upptäcka bloggen Anteckningar ifrån naturen