Friday, July 1, 2011

Vad ska jag behålla och vad kan jag lämna?

To attain knowledgeadd things every day. To attain wisdom, remove things every day. Lao Tzu (604 BC - 531 BC)
Nu är sommarkursen slut och vi har lärt oss minst 50 stycken olika arter av gräs eller halvgräs. Vi har också lärt oss om Linné eftersom den som var vår lärare, Torbjörn Lindell, är en expert på Linné och till och med har skrivit en bok om ämnet som jag nu håller på att läsa. 


På sätt och vis så liknar kursen de MOOC-kurser jag tidigare deltagit i. På så sätt att det är mycket information, mer än vad man kan ta till sig samt att det är frivilligt vad man ska lära sig. Inga betyg eller prov ingår i utbildningen.


Nu när kursen är slut så ställer jag mig frågan, vilken, om någon, (livslång) lärdom ska jag dra av kursen och vilket av innehållet ska jag rensa bort ur minnet? Det är orealistiskt att försöka komma ihåg de över femtio olika arterna av gräs och halvgräs...


Det jag vill fördjupa mig i (och därmed komma ihåg för framtiden) är:



  • Fem st gräs, två st starr, två st tåg, deras svenska och latinska namn, fotografera dem ur alla vinklar och förstoringar och även pressa dem i ett herbarium samt ta reda på om det finns någon berättelse som hör till dem till exempel varför de fått sitt svenska namn.


  • Alla delarna hos ett gräs, ett starr och ett tåg och speciellt de karaktärer som man tittar på vid bestämning


  • Vem Linné var och vad han gjorde

Blommande gräs i närbild Foto:Linn

Blommande gräs i närbild Foto:Linn

Ett småax i närbild Foto:Linn
Part of Carex flava
Av Chrizz at sv.wikipedia [GFDL (www.gnu.org/copyleft/fdl.html) eller CC-BY-SA-3.0 (www.creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], från Wikimedia Commons

Ett småax i närbild Foto:Linn

Ett tåg i närbild Foto:Linn


För övrigt kan jag bara sammanfatta att det var mycket trevligt att läsa på folkhögskola och att få lära sig under exkursioner, det vill säga ute på plats i naturen. Och att androidtelefonen och USB-mikroskopet och Anki var ovärdeliga i min läroprocess. Flera av klasskamraterna ska nu skaffa sina egna USB-mikroskop efter att ha sett mitt. Läraren lovade ingenting men erkände dock att det var snygga bilder så man kan ju hoppas:)


Sista dagen var vi ute i gammaldags miljö med ängar och jordbruk från förr.


Ängarna i det område där Linné föddes, Råshult Foto:Linn

Hundäxing och rörflen har båda sina småax i så kallade täta gyttringar men medan hundäxingens vippgrenar alla är vända åt ena sidan så spretar rörflenets åt alla håll kring strået.

Hundäxing Foto: Linn
Poeae spp Sturm30
Av Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm) (Deutschlands Flora in Abbildungen.) [Public domain], via Wikimedia Commons

Rörflen Foto: Linn

Poaceae spp Sturm5
Av Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm) (Deutschlands Flora in Abbildungen.) [Public domain], via Wikimedia Commons
Hos knapptåg är strået räfflat under blommorna medan det hos veketåg är mycket mindre räfflat


Knapptåg
Juncus conglomeratus Sturm4
Av Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm) [Public domain], via Wikimedia Commons

Veketåg

Juncus effusus Sturm5
Av Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm) [Public domain], via Wikimedia Commons