Thursday, August 4, 2011

Bäst i sommarpratet

Sveriges radio tilllåter att man klipper ut sitt favoritstycke mitt i ett sommarprat som man vill dela med sig av. Mitt favoritstycke börjar här, 40 min in i Claes Hultlings sommarprat (lyssna gärna fram till musikstycket). Jag tycker att det kan översättas (inte direkt dock) till skolvärlden också, speciellt det där med trolltrummeutbildningen.
För övrigt är hela hans program bra och berättar om hur bra det kan bli när en jätteorganisation tillåter att ansvariga för en mindre enhet, lägger ned sin själ och mycket känsla i utformandet av enheten. Att jag tycker så mycket om programmet (trots att han pratar ganska entonigt) kan ha att göra med att jag arbetade länge som personlig assistent innan jag blev lärare. Då såg jag och upplevde de där blåa väggarna och den där friheten i seglingen han pratar om.

Fler tips på bra sommarpratare har jag fått via Google+ av Dan och Marie, till exempel:

Monica Nyström
Karin Broos
Jonas Jonasson
Nanne Grönvall

Vissa är värt att lyssna på just därför att de är så skickliga berättare.

Har du någon annan favorit?