Saturday, January 28, 2012

Mitt totalresultat var minus två poäng...

..på ett av proven i ämnet historia på gymnasiet minns jag. Hur jag lyckades få godkänt i kursen minns jag inte och jag tror inte att jag lyckads lära mig en enda sak förutom möjligen lite om Platon, eftersom historieläraren vid detta avsnitt vaknade till och engagerat predikade att han hatade Platon.
Här provar jag att fylla igen kunskapsluckorna i historia och samtidigt testa ett nytt verktyg, Dipity. I Dipity kan man göra tidslinjer och samtidigt markera händelserna på en karta. Händelserna kan också beskrivas med text, bild och film. Flera kan samarbeta och lägga till saker i tidslinjen. Idén är ju fantastisk och detta verkar mycket användbart i skolan, men än så länge fungerar verktyget segt tycker jag och det blir felaktigheter i årtalen ibland. Dessutom mycket reklam. Jag tänker ändå att jag ska ha som ett projekt att, när jag till exempel ser en historisk film eller läser en bok, fylla på med händelser i den här tidslinjen.