Saturday, January 21, 2012

Ogenomtänkt pedagogik


Här har jag fotograferat en uppgift ur en lärobok för kursen matematik B. Den tycker jag är ett exempel på hur otydligt det blir när man försöker att verklighetsanpassa och konkretisera skolämnen utan att ta sig tid att tänka till och göra det från grunden.

I facit står att x kan vara mellan 0 och 10 meter. Om det istället för hönsgård, hade stått "yta" och då hade jag inte haft något alls emot uppgiften, en trevligt matteproblem som man kan hitta lösningen till på flera olika sätt.

Men nu står det hönsgård (kanske en tanke om att göra matematiken mer verklighetsnära) och då blir svaret i facit direkt fel och då blir också hela uppgiften ett exempel på vad jag menar med flummighet. Om x sätts till 0,001 meter så får ju ingen höna plats. Inte heller om x sätts till 9,999 meter. Vidare så är det väl lag på att höns måste få röra sig på en viss minsta yta om de ska vara frigående. Det behöver man i så fall ta reda på, om man ska hitta svaret till uppgiften. Om man nu verkligen menade hönsgård på riktigt och eleverna verkligen förväntades kolla upp fakta kring lagar om höns så vore det också, en trevlig uppgift.