Saturday, February 4, 2012

Dokumentera och lära i fält med Smartphone del 4

I min androidtelefon har jag förstås en inbyggd GPS och appen Google Maps. Med detta kan jag se var jag mig befinner mig det visas med en blå liten markör i Google Mapskartan. Om jag upptäcker en intressant plats kan jag spara och dela den platsen position med foto, lägga till platsen med text och bild och film online på min personliga karta i Google Maps. Om jag vill veta mer fakta om platsen jag befinner mig på kan jag välja att visa små Wikipediasymboler på kartan. Klickar jag på någon av dessa får jag fram vad Wikipedia har för fakta om platsen där jag befinner mig. Jag kan alltså gå på en guidad tur med hjälp av min smartphone och Google Maps i princip var som helst ute i naturen eller i en främmande stad och kan dessutom komplettera kartan med mina personliga upplevelser.


Titta vad mycket artiklar Wikipedia har om min hemtrakt

En markör som jag lade till idag

När jag klickar på Wikipedias symbol (i mobilen är det anpassat så att det ska vara lätt att läsa informationen på mobilen)..

Här har jag använt Wikipedias artiklar och bokskaparfunktion och skapat en PDF-bok som komplement till kartan