Monday, February 6, 2012

En lav att knapra på

På första lektionen i kursen Natur och Friluftsliv så tittade vi på inledningen av På Naturens Villkor med Ola Skinnarmo. Där nämnde de tuschlaven. De menade att den är ätlig om det handlar om överlevnad (kan ju diskuteras).
Idag var det strålande sol och sex minusgrader ute så det blev ett par timmar på tur-skidor. Det vill säga, på gamla militärträskidor från Överskottsbolaget som jag köpte för några år sedan och som jag har haft rätt mycket användning av.
Kaffetermosen var med naturligtvis och på samma sten som användes som fikaställe växte något som liknade just den ovan nämnda tuschlaven, så jag tog ett litet prov för att ta med till skolan. Lavar är lite roliga eftersom de är en kombination av en svamp och en alg som lever i symbios med varandra. De är rätt tacksamma att studera i mikroskop också.
De här lavbilderna sparas naturligtvis i mitt digitala herbarium (se nere i bloggens vänstra sidomeny) genom att jag taggar det här inlägget med "tuschlav".

Tuschlav eget foto

Mina träskidor från Överskottsbolaget

Uppförstoring av tuschlav med USB-mikroskop Eget foto

Ur Westring, J. P. 1805 (upphovsrätten har gått ut) bilden kommer från Naturhistoriska Riksmuseets webplats