Thursday, March 15, 2012

Att omarbeta sig tilll läsning

Nu är jag klar med min wikipediabok som är en slags omarbetning av Flora Wiksbergensis (se mitt förrförra inlägg).

Flora Wiksbergensis, skriven anno 1716 Eget foto

Det blev 889 sidor. Jag har laddat ned det som en PDF-fil som jag förde över till iPaden via iTunes.

Jag funderar även på att beställa det hela som en tryckt bok i färg med hårda pärmar via Pedia Press för det verkar bli så snyggt, om än lite dyrt. Man får skriva ett eget förord och allt. Det är så roligt att skapa böcker med Wikipedia, jag känner mig som en författare fastän jag inte alls är det.

Så här skulle omslaget se ut till exempel (Skärmdunp från Pedia Press förhandsvisning)

Ett uppslag från boken (Skärmpdump från Pedia Press förhandsvisning)

Tyvärr erbjuder de ännu inte att man kan beställa det med samma design som e-bok men Pedia Press säger att det är på gång.

Fördelen med formen PDF eller e-bok när det gäller en faktabok tycker jag är att i denna går att skapa den ordning man själv önskar för stunden. Man behöver inte inrätta sig i den ordning som författaren eller den vetenskapliga traditionen bestämt. Jag kan genom sökfunktionen ta fram och läsa om snyltrotsväxter om jag vill, även om växterna inte är ordnade i ett sådant kapitel i boken. Eller om vattenväxter. Eller växter som beskrivs med ordet vacker. Eller de som har ordet ätlig eller ordet giftig i beskrivningen.
Bra för mig som aldrig gillat att läsa faktaböcker från pärm till pärm.
Jag skulle vilja till exempel också vilja läsa en e-bok om världshistorien på liknande sätt. Då skulle jag kunna ta mig an boken genom att börja med att söka på ord som modemusikmat, uppfinning eller utbildning istället för att börja i tidsordning.
Dessutom är det ju enklare att ta med sig en iPad än en tryckt bok på 889 sidor och det fungerar ju offline också.

Online så finns ju  till exempel Den Virtuella floran eller http://www.digiflora.se/ som inte är e-böcker men som också har fördelen att man kan söka och välja olika ingångar till att läsa om växter.

I processen med att sammanställa wikipediaboken utifrån Linders flora, så kände jag igen ett gräs som jag har lagt märke till här utanför på landsvägen. Bergslok.Och även en bukett torkade blommor som jag någongång gjort i ordning och som nu hänger i hallen. Harklöver. De hamnar i mitt digitala herbarium här i bloggen (längst i vänster sidomeny)

Melica nutans
By User:Tigerente (Own work) [GFDL (www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (www.creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons

Trifolium arvense 2005.07.11 09.23.43
By Michael Becker (taken by Michael Becker) [GFDL (www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (www.creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons