Tuesday, March 20, 2012

Energi ♥

Idag började jag kvällskursen Stora Naturkursen II med Lars Imby och Pelle Holmberg.
Efter att han jobbat från 8 till 17 så ångrade jag mig att jag anmält mig till kvällskursen men inte nu längre utan är full av energi.

Varför betalar jag över 3000kr för att gå en kvällskurs istället för att ta en kvälls/distanskurs gratis vid universitetet?

a) Lärarna har länge "överlevt" som lärare som människor betalar ur egen ficka för att ha som lärare. De är bra alltså.
b) Vi är få kursdeltagare per lärare
c) Kursdeltagarna är där för att lära sig, inte för betyg, det blir ingen typisk "skolstämning".

Idag har vi lyssnat på en massa fågelläten och några växter och en svamp fick vi också lära oss om.
Det enda som saknas på kursen är den digitala teknik, som skulle göra den så mycket rikare. Man kan nästan säga att den digitala tekniken, som så ofta i biologisammanhang, fullständigt lyste med sin frånvaro. Men självklart, innehållet är ju alltid viktigare än verktygen.

Nedan är bild på två av de växter som vi lärde oss. Ytterligare en växt som vi tittade på var den av mig tidigare ombloggade skavfräken.

Tibast Eget foto

Lind Eget foto