Wednesday, June 20, 2012

Dokumentera i fält med smartphone del 6

Måndagen nu efter midsommar, alltså den 25 juni och fyra veckor framåt så kommer den här bloggen att förvandlas till ett anteckningsblock i en kurs som jag ska läsa. Det är en kandidatkurs som heter Kärlväxtfloristik, vid Stockholms Universitet.
Personligen kommer jag att göra om den till en kurs i att använda digitala verktyg i botanik eftersom det är en sådan utbildning jag vill ha. Den uppmaning som vi fått från läraren är Glöm inte Kroken, alltså Krok Almquist flora, vilken jag är mindre förtjust i.
Jag kommer framförallt att ha min stora ryggsäck full med elektronik, till exempel:

  • En laptop med skärm för utomhusbruk
  • USB-mikroskop
  • Externt laptopbatteri
  • Androidtelefon


En favoritapp i sammanhanget är Evernote. Med mobilen och Evernote kan jag anteckna, fotografera, geotagga, samla i anteckningsböcker och sedan exportera till alla möjliga andra verktyg. Exempelvis har jag tagit bilderna från måndagens Evernoteanteckningar till Picasa och bloggen nedan med tre klick:



Dessutom kommer jag att använda appen Backbacker som spårar vägen och sparar på karta. Man kan lägga till markeringar med foton längs vägen. Fungerar hyfsat bra men ibland tappar den spåret. Se exempel trädvandring i Tantolunden inne i stan nedan (har följt denna broschyr).