Sunday, July 1, 2012

Floristikkursen vecka 1

Papaver rhoeas, en av karaktärerna i min roman Eget foto

Kronblad nästan till basen kluvna på Stellaria media Eget foto

Den här har vi inte kommit till i kursen än Linnea borealis Eget foto
Nu har det gått en vecka på påbyggnadskursen i floristik. Kursen är väldigt lyxig på det viset att det är en lärare på nio studenter så jag hinner med att fråga om allt jag någonsin undrat. Det är enbart utomhus ute i naturen vilket är jättetrevligt och själva anledningen till att jag anmälde mig till kursen.

Vi har tittat på ungefär 200 arter hittills och ska lära oss deras hela latinska namn vilket är jobbigt. Så här gör jag för att lära mig utantill.

  • Dokumenterar växten ute där den växer med bild och svenskt namn i Evernote-appen.
  • Slår upp växten i Wikipedia och sätter ihop alla artiklarna med växter till en bok med Wikipedias bokskaparfunktion.
  • Skapar flashcards med Quizlet vilka man sedan kan omvandla till diverse test (funkar bara med de växter som finns på Flickr).
  • Skapar ett konstgjort sammanhang till de latinska namnen genom att skriva en berättelse där växterna har mänskliga drag och är innevånare i en stad, typ som en tv-såpa med intriger, kärlek, svartsjuka och svek. För lustigt nog så minns jag ju karaktärernas namn i tv-serien Melrose Place från nittiotalet medan jag knappt minns någonting från nittiotalets floristikkurs. Det kanske beror på att det var mer sammanhang i Melrose Place.