Sunday, November 11, 2012

Ett Annorlunda Lördagsnöje

I lördags var jag på Naturhistoriska Riksmuseet och det handlade om nättjänster inom biologi

Skrämdump av inbjudan

Speciellt fick vi lära oss om en ny webbtjänst som heter Naturforskaren som beskriver gräshoppor och trollsländor och andra djur. Härligt att höra att vikten av ha med mer fakta utöver det som majoriteten ofta söker information om, betonades, då det ger läsaren möjlighet att bredda sitt intresse.


By Jalil Arfaoui (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Jag hade fördomar om att nästan alla grönbiologer var teknikfientliga men så är inte alls fallet. De som deltog under lördagen på naturhistoriska verkade enormt kunniga inom biologi men också digitalt kompetenta. Flera  återfann jag på twitter och det pratades hela dagen entusiastiskt om fördelarna med nätbaserade resurser inom till exempel artbestämning och om vikten av att kommunicera kunskap om naturen. Fantastiskt!

Förutom Naturforskaren nämndes också den kommande resursen DNA-nyckeln, ett verktyg för att artbestämma med hjälp av DNA, mycket spännande. Dessutom presenterade sig museets jourhavande biolog, som svarar på allmänhetens frågor om biologi. Han verkar mycket digitalt kompetent och finns också på twitter.

I minglet med deltagarna fick jag också veta mer om projekten

Tipset om att delta i eventet på naturhistoriska fick jag av Dan Frendin som också skulle dit. Jag fick också tillfälle att i helgen höra om Dans inblandning i resor till olika länder med tema naturkunskap och digital teknik och forskning inom naturkunskapsundervisning. Mycket spännande.

White tailed eagle By Surub (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons
Trevligt är också att han har stor kunskap om bland annat fåglar, samtidigt som han har mycket digital kompetens. Jag, som misslyckats med mina försök att lära mig fåglar, trots kvällskurser och fågelkvitter på cd, får nu nytt hopp. Min nya digitala kikare i kombination med sociala medier och Dans kunskap ska nog göra att jag lär mig till slut.

Det har ju varit roligt och gått framåt tycker jag, de senaste åren med mina försök att lära botanik med hjälp av digitala verktyg som Den virtuella floran och Digiflora i kombination med smartphone och Evernote. Så nu hoppas jag på detsamma med fåglarna och sen kanske småkryp, mossor, lavar och så vidare.
Senast idag studerade jag en buske ute i trädgården och kunde jämföra med gamla anteckningar i Evernote från i somras:

Bild från min anteckning i Evernote i somras  där jag också skrivit: Är det benved vid muren mot garaget? Ska i så fall bli röda frukter till hösten..


Bild från idag (11 november). Samma buske som på bilden ovan