Saturday, December 8, 2012

Lära i Flow

Flow kännetecknas av: Att koncentrationen intensifieras, att medvetenheten ökar och att känslan av passerande tid upphör.(http://sv.wikipedia.org/wiki/Flow 2012-12-08)
Ibland så hamnar jag  i lärandesituationer som för mig kännetecknas av flow. Exempel nedan.

1. Jag ser en film (streamad) som handlar om naturvetenskapens historia. Den nämner Ernest Rutherford och hans experiment med guldfolie. Jag pausar filmen och slår upp och läser om Ernest Rutherford i Wikipedia. Tar sedan bilden av Rutherford från Wikimedia Commons och för in den och några fler i en mall för en digital historisk tidslinje som jag hämtat till Google Drive och programmet Google Forms. Genererar tidslinjen med hjälp av nyupptäckta programmet JS Timeline  *Flow* (fantastiskt snyggt verktyg ).



2. Det är  sol och nysnö. *Flow* Ger mig ut på skidor. Får syn på små spår i snön och undrar vem som gjort dem. Tar upp mobiltelefonen och googlar på "djurspår snö", hittar dock inget som stämmer. Tar ett foto och frågar på twitter. Får inom minuter (!) svar av en biolog som säger att det kan vara en mus eller småvessla. Antecknar med bild och text i Evernoteappen. Letar vidare om mus och småvessla och deras spår på Internet när jag kommer hem.

Eget foto

Saker som kännetecknar situationerna ovan.
  • Estetisk upplevelse
  • Naturupplevelse
  • Äventyr
  • Digital kompetens
  • Läsföreståelse, formulera i skrift
  • Internet tillgängligt
  • Kontakt med mer kunnig person via digitalt nätverk
  • Fri från tid, rum, schema
  • Skapa 
  • Lära nya saker
  • Sätta i sammanhang
  • Kamera
  • Aktivitet och rörelse
  • Reflektion
  • Dokumentation
  • Sprida vidare till andra

Mustela nivalis By Keven Law (originally posted to Flickr as On the lookout...) [CC-BY-SA-2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons