Monday, April 29, 2013

Dokumentera våren med åren- Finns det digitala verktyg för livslångt lärande?

Humla (Bombus )
Tibast (Daphne mezereum) Eget foto
Blåsippa (Anenome hepatica)

Svalört (Ranunculus ficaria)

Hästhov (Tussilago farfara)

Vårlök (Gagea lutea) Eget foto

Sälg (Salix caprea) Eget foto
Citronfjäril (Gonepteryx rhamni) Eget foto
Rödplister (Lamium purpureum)


Pestskråp (Petasites hybridus) Eget foto

Hassel (Corylus avellana) Honblomma i uppförstoring Eget foto

Det måste bli ett blogginlägg om vårtecken i år också och ovan syns några foton från i år. Förra året samlade jag några vårblommor i verktyget Quizlet och det verktyget verkar hålla i år också så att jag kan bygga på det med nya saker jag upptäcker detta år. Quizlet är ett bra verktyg eftersom det är möjligt att använda materialet som skapas där på ett flexiblet sätt. Det är att göra nya kopior och ändra i dem och enkelt att skriva ut materialet om man vill det. Annars är det svårt det här med hållbara digitala verktyg för livslångt lärande, jag frågar mig om det ens existerar sådana verktyg. Nu stängs till exempel ett av mina absoluta favoritverktyg, Google Reader ned i juli :(
Men verktyget Evernote heter ju just Evernote  så att jag satsar på att spara foton, anteckningar med mera där.

Här har jag testat att skissa lite mindmaps med anknytning till våren i verktyget Connected Mind.
Verktyget är trevligt eftersom det blir personliga mindmaps, inte så proffsigt utseende kanske men om man bara ska skissa för egen del.






Ett verktyg där utseendet blir lite mer stilfullt kanske är Mindmeister vilket finns som tillägg till Google Drive och så här kan en mindmap se ut där:






För att skissa för sig själv om hur länge olika livsformer har existerat på jorden kan man använda Google forms, jag hittar inget verktyg för tidslinjer över jordens historia.

Det går enkelt att arbeta flera stycken i samma Google Form.


Till sist en liten brasklapp. Jag har inte funderat så mycket över om hur tillförlitlig min blogg är faktamässigt förrän några av mina elever råkade få upp min blogg när de letade fakta på Internet. Jag måste därför säga, använd inte den här bloggen som någon helt säker källa. Jag är tyvärr en ganska slarvig person och felaktigheter kan nog förekomma. Upptäcker du felaktigheter, kommentera gärna.