Wednesday, July 3, 2013

Diverse deppiga detaljer



By Corazón.svg: User:Fibonacci derivative work: InverseHypercube (Corazón.svg) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons







Tillvaron är i det närmaste idyllisk just för tillfället. För det första är det underbart väder och sedan det här med att äga tiden, kunna sova ut på morgonen, att slippa stressa. Men mitt i paradiset, lite sorliga detaljer.

Google stängde ned Google Reader igår efter 8 år. Hemskt. Tillsammans med denna blogg och twitter så var det mitt digitala favoritverktyg, ett verktyg som jag använde dagligen. Genom Google Reader höll jag mig uppdaterad och fick skräddarsyddda nyheter om mina intressen så fort jag öppnade min webbläsare. Det sägs att Feedly ska ersätta men det är inte alls samma sak! Det är inte bara jag som är ledsen över att Google Reader stängts ned, många bloggar och kommenterar om saken och tycker liksom jag, att det är en stor förlust.


En annan störande detalj i sommarlovet är mitt bidrag till den förstärkta växthuseffekten den senaste tiden. Jag har ju, som trogna bloggläsare vet, nyss varit i Texas på en konferens och lite semester. En mycket trevlig resa men inte så klimatsmart. 

Illustration av Tobias Flygar
Ett av Sveriges miljömål är begränsad klimatpåverkan.En siffra på runt två ton koldioxid per person nämns på flera sällen som en hållbar nivå att sträva efter innan 2050 ( i dagsläget ligger den runt 6 ton per person och år i Sverige).

Min flygning till Chicago tur och retur bidrog med ungefär 886 kg enligt den beräkningen, eller 0,886 ton.



Men, sedan körde vi också bil genom USA ungefär 400 mil och inte med någon miljöbil heller. Vad en bilresa bidrar med kan beräknas här.



Bilresan gav alltså ungefär 0,922 ton koldioxid men eftersom vi var två i bilen så kanske det ska delas på hälften = 0,461 ton. Sammanlagt så gav min flygresa och bilresa drygt 1,3 ton koldioxidsläpp, alltså nära 70% av ett hållbart årligt utsläpp.



På tal om bilkörning, jag kör ju även bil sex mil till och från jobbet nästan varje dag men försöker att hitta ett bra alternativ, särskilt också eftersom personalparkeringarna vid Stockholms Stads skolor kommer att bli allmänna betalparkeringar från och med i höst. Att cykla 15 km och sedan ta tåget har jag försökt men gett upp. Kanske skulle det fungera bättre med en elcykel vilket jag gärna skulle äga en.

Av Michi2873 (Eget arbete) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) eller CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Ett annat alternativ vore ju att hitta ett jobb närmare hem. Dock är det inte så att det svämmar över av lediga tjänster trots att media har talat om lärarbrist och pensionsavgångar nu i flera år. Eller så är det bara jag som inte ser dem.

Nu nog bloggat om deppiga detaljer och dags för kaffe ute i mysiga växthuset.


By Jochen Gros (Own work http://movicons.com) [CC-BY-SA-2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], via Wikimedia Commons


Eget foto

Eget foto